A légcsavarosok

január 4, 2014 No Comments »

[A klasszikus légcsavarosok]: A második világháború légi csatáinak híres résztvevői a legfejlettebb légcsavaros vadászrepülőgépek voltak, némelyikük elérte a légcsavaros meghajtással elérhető legnagyobb repülési sebességet. A filmben megszólalnak a több mint fél évszázada lezajlott légi ütközetek résztvevői, angol, amerikai és német pilóták. Olyanok, akik a hadműveletek során a híres Spitfire, Hurricane, Hellcat, Messerschmitt 109 és Mustang gépeket irányították és a szó szerint gép gép elleni és ember ember elleni összecsapásokban részt vettek. (Jegyzet): A közforgalmú repülés történetének egyik gyönyörű korszaka volt az ötvenes-hatvanas évek fordulója, amikor a légi közlekedés átváltott a dugattyús motorokról a gázturbinára, és amikor a nagy repülőgépgyártók versenye révén máig meghatározó jelentőségű típusokkal prosperáltak a légitársaságok.

Különösen érdekes volt az a klasszikus verseny, ami a két legfontosabb amerikai cég között zajlott, és amelynek eleinte egyértelmű győztese a Boeing volt, no de a Douglas is előállt a maga gépével: 55 éve, 1958. május 30-án szállt fel először a négy hajtóműves DC–8-as prototípusa. Majd egy év késéssel a Boeing 707-es után, és eleinte jóval kevesebb megrendelt gépszámmal, de annak komoly kihívójaként. A konstrukciók eredete pedig valahol ott találkozik, ahol az amerikai légierő a már sugárhajtóművekkel repülő nagy sebességű gépeihez hasonló képességekkel rendelkező, megfelelő sebességű sugárhajtású tankert keresett: ez volt az az üzlet, amely a 707-es ősének, a Dash-80-asnak a fejlesztésére vezetett, ennek leszármazottja pedig meg is nyerte az Air Force tenderét.

Ami a Douglas számára nagy csalódás volt, mert a kaliforniaiak azt hitték, a légierő hasonlóképp, mint más hasonló méretű beszerzés esetében, ez alkalommal is megosztja majd a két konkurens között a megrendelést. Mivel nem így történt, és a Boeing a KC–135-össel elvitte a pálmát, a Douglas számára evidens volt a döntés: a tanker mögött felsejlő új utasszállító kategóriájában kell legyőzni a konkurenst. Magyarán a DC–8-asnak jobbnak, nagyobbnak, sikeresebbnek kell lennie, mint a 707-es. Mondhatni a Douglas vissza akarta venni azt a hegemóniát, amit a dugattyús-légcsavaros korszakban a DC–3-astól a 6-osig egyértelműen kivívott magának az utasszállítók piacán.

Hozzászólás

You must be logged in to post a comment.

thời trang trẻ emWordpress Themes Total Freetư vấn xây nhàthời trang trẻ emshop giày nữdownload wordpress pluginsmẫu biệt thự đẹpepichouseáo sơ mi nữHouse Design Blog - Interior Design and Architecture Inspiration