Ayrton † Senna

sportsworldSenna utolsó futama 1994. május 1-én, Imolában volt. A versenyt a borzasztó tragédiák miatt nem lehet elfelejteni. A brazil az éppen csúcson levő Williamshez igazolt, mindenki azt várta, hogy uralja majd a mezőnyt, de két nagydíj után 0 pontja volt, míg Michael Schumachernek 20. A pénteki edzésen Rubens Barichello törte össze nagyon csúnyán a Jordant, miután az a levegőbe repült egy rázókőről, majd a kerítésnek csapódott. A brazil karját törte, az ijedtség nagy volt, de végül megúszta. Szombaton a balszerencse tragédiába fordult, amikor az osztrák Roland Ratzenberger életét vesztette az időmérőn. Egy kicsúszásnál megsérült az első szárnya, de nem cseréltette azt le, hanem tovább hajtott. A hátsó egyenesben maximális tempónál – és leszorítóerőnél – leszakadt a szárny, az osztrák pilóta pedig 314,9 km/h-s tempóval csapódott a betonfalba a Tosa kanyar előtt.

Senna már a pénteki Barrichello-bukás után aggódott, Ratzenberger halála viszont szó szerint sokkolta a brazilt – ahogy az egész Forma-1-et, hiszen 10 éve nem volt halálos áldozata az F1-nek, és már azt lehetett hinni, az F1 legyőzte a halált. Még aznap újjáalakult a versenyzők érdekvédelmi szövetsége, Senna vezetése mellett a biztonsági intézkedések kerültek az első ülés központjába – ő és Berger is kiemelte, hogy a safety car nem megy elég gyorsan ahhoz, hogy kellő hőmérsékleten tartsák a gumikat, de nem tehettek túl sokat az egy nappal későbbi futamig, ami ugyanolyan baljós előjelekkel folytatódott, mint addig az egész hétvége. Már a rajtnál komoly baleset történt, Pedro Lamy szaladt bele JJ Lehto állva maradt kocsijába. Egy elszabadult kerék és a szétrepülő törmélék miatt csaknem egy tucatnyi néző sérült meg. Jött a biztonsági kocsi, majd annak kiállása után Senna haladt az élen.

Az újraindulás után párszáz méterrel viszont elvesztette uralmát a Williams fölött a Tamburello kanyarban, ami az F1 leggyorsabb kanyarja volt, padlógázon vették a pilóták. Hiába lassult 310 km/h-ról 218-ra a Williams, így is elképesztő erővel csapódott a betonfalba. A kocsi jobb oldala és eleje lényegében megsemmisült – a jobb első kerék olyan erővel csapódott Senna fejének, hogy súlyos koponyatöréseket okozott, a felfüggesztés egy darabja részben átütötte a sisakját, míg egy törmelék a sisak és a rostély találkozásánál behatolt, és jobb szeme fölött okozott végzetes károsodást. Hiába ért oda a mentőhelikopter szinte másodpercek alatt, a háromszoros világbajnokon már nem lehetett segíteni. Hivatalosan este 6.40-kor mondták ki, hogy meghalt, de a halál pontos ideje 2 óra 17 perc, a baleset pillanata volt. A boncolás után kiderült, hogy mindhárom sérülés önmagában végzetes lett volna.

Lassú internet, illetve nagyobb videónál előfordulhat, hogy a videóra másodpercet (esetleg egy kicsivel többet) is várnod kell, indítás után!..

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.