Saul fia

május 18, 2016 No Comments »

HolocaustSon of Saul [2015]: A cselekmény az Auschwitz-Birkenau koncentrációs táborban zajlik, minden borzalom kézzelfogható közelségben van, mégsem látjuk. A rendező célja nem az volt, hogy megmutassa az embertelen helyzeteket, mivel – helyesen – abból indul ki, hogy egy ember ezt nem tudná ép ésszel elviselni… Homályos képsorokat látunk, és csak fokozatosan élesedik ki a kép. Megérkezik a főhős, a Röhrig Géza alakította Saul. Erdély Mátyás operatőr kamerája nem is tágít mellőle a film szimbolikus lezárásáig. A kompozíció nem sok lehetőséget ad a nézelődésre, vagy azt látjuk, amit Saul néz, vagy fordulunk, és az arcával szembesülünk. A cselekmény az Auschwitz-Birkenau koncentrációs táborban zajlik, minden borzalom kézzelfogható közelségben van, mégsem látjuk. A rendező célja nem az volt, hogy megmutassa az embertelen helyzeteket, mivel abból indul ki, hogy egy ember ezt nem tudná ép ésszel elviselni.

A láthatatlan pusztítás így sokkal erősebb, mint bármilyen direkt ábrázolásban mutatott kínzás vagy halál: amit nem látunk, csak hallunk; a félelem által táplált fantáziánál nincs erősebb mozgóképes eszköz. Saul csak akkor néz oda a konkrét történésekre, ha muszáj, amúgy gépiesen teszi a dolgát. Deportált sorstársait tereli be a gázkamrákba, a hullákat cipeli ki, feltakarít utánuk, elégeti őket, majd halottak hamvait lapátolja. Semmilyen érzelem nincs már benne, csak a félelem legbelül: Saul már csak egy emberi roncs. Egészen addig, amíg figyelmes nem lesz egy kisfiúra, aki túléli a gázkamrát: nem sokáig, mert egy német orvos gondoskodik a haláláról.

Miután az apró testből elillan az élet, Saul egyszer csak átalakul: kiderül, rég elveszett gyermekét véli felfedezni a fiúcskában. Társai nem hisznek főszereplőnknek, de neki innentől kezdve ismét lesznek emberi céljai. El akarja temetni a gyereket. Méghozzá úgy, hogy valaki elmondja hozzá a Kádist, így elindul, hogy szerezzen egy rabbit a legkegyetlenebb koncentrációs táborban. Már az elképzelés is felér egy tragédiával.

Saul nem egyszerű lágerlakó. Úgynevezett Sonderkommandós: ők ugyanolyan rabok voltak, mint a többiek, de a németek „segédmunkásként” használták őket. A túlélés reményében hajtották végre a parancsokat. Nemes Jeles László érzékeny témához nyúlt, mivel a Sonderkommandóról lényegében nemhogy nem készültek mozifilmek, de még beszélni sem illett a témáról, mivel sokáig kollaboránsoknak tartották őket. Azon kevesek, akik túlélték a második világháborút, sokáig hallgattak. Megítélésük akkor változott némileg, amikor feldolgozták a dokumentációikat és elásott naplóikat, illetve amikor néhányan megszólaltak. A Saul fia ezt a humánusabb oldalt vette alapul.

Lassú internet, illetve nagyobb videónál előfordulhat, hogy a videóra másodpercet (esetleg egy kicsivel többet) is várnod kell, indítás után!..

Hozzászólás

You must be logged in to post a comment.

thời trang trẻ emWordpress Themes Total Freetư vấn xây nhàthời trang trẻ emshop giày nữdownload wordpress pluginsmẫu biệt thự đẹpepichouseáo sơ mi nữHouse Design Blog - Interior Design and Architecture Inspiration