NÉMASÁG

dec 30, 2017 by

NÉMASÁG

cross copy2A 17. század Japánjában vagyunk. Tombol a keresztényüldözés. A Némaság hátterét (és csakis a hátterét) ez az üldözés adja. Fogdmegek által forró vízzel megkínzott keresztény mártírokat láthatunk. A kezdő jelenetben híveit elpusztulni látó, erős hitű hittérítő-teológusról, Ferreira atyáról gyorsan megtudjuk, hogy elhagyta vallását és családot alapítva betagozódott a japán adminisztrációba. Két egykori tanítványa, Rodrigues és Garupe portugál szerzetesek a nyomába erednek, egyúttal vállalva az üldöztetést is… Endo Suszaku 200 oldalas, 1966-os remekművét majd’ három órás filmre álmodta át Martin Scorsese. Jay Cocks forgatókönyvíróval közösen egyenletesen adaptálta az eredetit, amely lassúsága és hosszú párbeszédei ellenére sem lett papírízű. Sokszor talán mélázásra ingerli a nézőt az elnyújtott játékidő, amit hirtelen bekövetkező, sokszor véres fordulatok borítanak fel.

A Némaság a lélek belső utazásáról, a meghasonlásáról, az árulásokról és ezek formáiról „beszél”. Bizonyos szempontból Scorsese korábbi filmje, a 30 évvel ezelőtti Krisztus utolsó megkísértésének gondolati „újrája” ez az alkotás. Csak ezúttal egy jezsuita pap, Rodrigues messianisztikus kálváriája, kifordult megváltástörténete helyettesíti az evangéliumi miliőt. A Némaság képi világa több összetevőből áll. Az elején, az utazásoknál még több felsőnézetből tekinthet a néző a szereplőkre, egyfajta Isten szemeként. Majd a film folyamatosan válik – a bujdosás közben – a szűk terek mozijává. A direktor mégis ellensúlyozza ezt a világot, amikor a fordulatokkor és drámai helyzetekkor egy hirtelen váltással, gyors fahrttal rakétaként robbantja ki kameráját a szekondokból a tág perspektívákba.

A Némaság a magány filmje. Értékét az adja, hogy nem egy módon járja körbe a témát, hanem képes alámerülni és megpróbál választ adni az általa feltett gondolati kérdésekre. Suszaku és Scorsese magányának két fázisa van, a hit és hit nélküli. Van-e értelme valamelyiknek? Rodrigues hit általi magányában szentté akar válni, a mártírság felé halad, az egykori tanítóját akarja megmenteni. De folyamatosan Isten hangját várja, akinek némaságával nem tud mit kezdeni, aszkétikusan szenved tőle, várja a megváltást, ami elmarad. Szentségében nárcisztikus, többször Krisztusnak látja magát és el is árulják, akár a Megváltót.

Lassú internet, illetve nagyobb videónál előfordulhat, hogy a videóra másodpercet (esetleg egy kicsivel többet) is várnod kell, indítás után!..

untitled

Related Posts

Share This

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.